Kasık Fıtığı Nedir?

Kasık fıtığı, kasık bölgesindeki zayıf noktalardan iç organların dışarıya sarktığı bir hastalıktır. Fıtıklar arasında çoğunluğu yakalayan bir türdür ve erkeklerde daha çok görülür. Bu fıtıklaşan bölge dışarıdan gözle görülür bir hal alabilir, bazen de görünmeyebilir. Kendiliğinden geçmesi mümkün olmayan bu hastalığın tek tedavisi cerrahi yöntemlerin uygulanmasıdır. Bu nedenle sıkışma riski bulunan kasık fıtığını zaman geçmeden tedavi ettirmeniz önemlidir.

Kasık Fıtığı Nedir?

Kasık fıtığı, karın duvarında yer alan zayıf bölgelerde veya kasık bölgesindeki kaslar arasındaki boşluktan iç organların çıkması olarak tanımlanabilir. Genelde fıtıklaşan iç organ, bağırsak olarak görülür. Bu durumla iç organlar normal yerlerinden çıkarak deri altına veya başka bir bölgenin boşluğuna doğru sarkar. Kasık fıtığı, kasık bölgesindeki, kasların zayıflığından veya gerilmesinden dolayı meydana gelir.

Kişi ağrı ve rahatsızlık şikayetleri ile doktora başvurur. Doktor tarafından konulacak teşhis sonrasında genellikle fıtık tedavisi cerrahi yöntemlerle yapılır. Tedavi edilmeyen fıtıklar sıkışabilir ve ciddi sorunlara neden olabilir. Böyle bir durumda acil bir cerrahi müdahale gerekebilir.

Kasık Fıtığı Belirtileri

Kasık fıtığı belirtileri, hastalığın şiddetine göre her hastada farklı belirtiler görülmesine neden olabilir. Genel olarak aşağıdaki belirtiler ortaya çıkmaktadır.

• Yaygın olarak karın veya kasık bölgesinde şişlik, kabarık bir görüntü belli olur. Ayakta dururken daha fazla belli olabilir.
  • Bu şişliğin yanı sıra kişide rahatsızlık hali ve ağrı görülebilir. Ağrı genellikle hafif olurken; öksürme, hapşırma ya da zorlayıcı fiziksel aktiviteler sırasında şiddetlenebilir.
  • Kasık bölgesindeki şişliğe dokunulduğunda hassasiyet hissedilebilir. Bastırma sonucu ağrı ve rahatsızlık ortaya çıkabilir.
  • Şiddetli ve dayanılmaz bir ağrı oluşmuşsa, bununla beraber bulantı ve kusma, ishal veya kabızlık gibi farklı sorunlar da yaşanıyorsa fıtık sıkışmış olabilir.

Bu belirtiler fark edildiği zaman gecikme yaşanmadan bir uzmana başvurulması önemlidir. Çünkü bu hastalıkta, fıtık bazen belirti göstermez, bazen hafif gösterir, bazen de şiddetli gösterir. Hasta belirtilerin hafiflediği zaman sorunun kendiliğinden düzeleceğini düşünebilir ve doktora başvurmayı erteleyebilir. Ancak tedavi edilmediği zaman ilerleyebilir ve farklı sorunlara da yol açabilir. Bu nedenle doktorun teşhis koyup tedavi planlaması gerekir.

Kasık Fıtığı Neden Olur?

Kasık fıtığı, kasık bölgesindeki zayıf noktalardan iç organların çıkması sonucu oluşur. Bazı kişilerde doğumsal olarak bulunan genişlikler ve boşluklar ilerleyen zamanda kapanmaz ve zayıf bölgeler oluşur. Erkeklerde kasık fıtığı daha yaygın görülen bir durumdur. Testis oluşumu sırasında yaşanan aksilikler boşlukların ve zayıflıkların oluşmasına ve ilerleyen dönemde bu hastalığın meydana gelmesine neden olabiliyor. Aşağıdaki nedenler sonucuyla da bu hastalık meydana gelebilir.

• İlerleyen yaş,
  • Hamilelik,
  • Kronik veya aşırı öksürük,
  • Aşırı egzersiz,
  • Aşırı kilolu olmak,
  • Ağır kaldırma, hapşırma, kabızlık
  • Prematüre doğumlar,
  • Sigara kullanımı,
  • Prostat hastalıkları

Kasık Fıtığının Riskleri Nelerdir?

Kasık fıtığı riskleri arasında; fıtığın sıkışması, büyümesi, boğulması yer alır. Kasık fıtığı genellikle kişide ağrı hissi yaratır. Bu ağrı, fıtık şiştiğinde daha belirgin ve şiddetli olabilir. Uzun süre boyunca tedavi edilmeyen fıtıklar, tehlikeli bir boyuta ulaşabilir.

En ciddi risk fıtığın sıkışmasıdır. İç organların fıtıklaşması ve burada sıkışıp kalması, bu fıtıklaşan organın kan dolaşımının kesilmesine yol açabilir. Bu durum aciliyet taşır ve cerrahi müdahale gerekir. İç organın fıtıkta sıkışma süresi belirli bir saatten fazla olursa, boğulma yani strangulasyon görülebilir. Boğulma, organın işlevini yitirmeye başlamasına neden olabilir. Genellikle bu durumda hastada bulantı, kusma, kasıkta morarma, yüksek ateş gibi belirtiler görülür. Bu şekilde belirtiler durumun aciliyetini belirtir ve hemen bir uzmana başvurulmalıdır.

cocuklarda-kasik-fitigi

kasik-fitigi-tedavisi

Kasık Fıtığı Ağrısı Nerelere Vurur?

Kasık fıtığı ağrısı, çoğunlukla kasık ve etrafında hissedilir. En belirgin ağrı fıtığın bulunduğu kasık bölgesinde olur. Bu ağrıyla birlikte şişlik ve kabarıklık oluşabilir. Erkeklerde görülen bu hastalık, testislerde ağrı yaşanmasına neden olabilir. Büyük kasık fıtıklarında üst bacağın iç kısmına kadar uzanan bir ağrı yaşanabilir. Ağrının vurduğu bölgeler, yayılma şekli, fıtığın boyutuna ve sıkışma olup olmamasına bağlı olarak değişebilir.

Kasık Fıtığı Kimlerde Olur?

Kasık fıtığı çoğu insanda görülebilir, bazı insanlarda ortaya çıkma ihtimali daha yüksektir. Özellikle erkeklerde, kasık fıtığı daha yaygındır. Yeni doğan bebeklerde ya da orta yaş erkeklerde bu hastalığın görülme sıklığı daha fazladır. Kasık fıtığı çeşitlerine göre erkek veya kadınlarda yaşanması da değişkenlik gösterebilir.

• Şişmanlık,
  • Ağır işlerde çalışma,
  • Kronik kabızlık,
  • Kronik öksürük,
  • İnmemiş testis, kasık fıtığının görülme ihtimalini artıran nedenlerdir.

Kasık Fıtığı Zararları Nelerdir?

Kasık fıtığı, özellikle bağırsakların fıtıklaşmasıyla birlikte, bağırsaklardaki kan akışını zayıflatmaya yol açmaktadır. Fıtığın oluştuğu yer giderek büyüyebilir ve genişleyebilir. Tedavi edilmediğinde zamanla büyüyen ve fıtığın sıkışma riski yüksek olan bir hastalıktır. Böyle bir durumda zararları ortaya çıkabilir. Hasta, fıtık küçük iken çok dikkate almayıp tedavisinin ertelenmesine sebep olursa, fıtık diğer organlara zarar vermeye başlayabilir. Zamanında yapılmayan tedavi, ilerleyen dönemlerde tedavi sürecinin uzamasına neden olabilir.

Kasık Fıtığı Çeşitleri

Kasık fıtığı çeşitleri aşağıdaki gibi sıralanabilir.

• Direkt Fıtık: Bu çeşitte fıtık, direkt olarak karın duvarından çıkarak oluşum gösterir. İnguinal kanalından çıkmaz.
  • İndirekt Fıtık: Doğumsal bir oluşum olarak görülen bu çeşitte fıtık, inguinal kanal içerisinden çıkar. Fıtığın boğulma ihtimali burada daha yüksektir.
  • Femoral Fıtık: Kadınlarda daha sık görülen kasık fıtığı çeşididir. Genelde gebelik veya zorlanma sonucunda oluşum gösterir. Karın içerisinde, bacağa giden küçük deliğin çevresinde çıkar.

Çocuklarda Kasık Fıtığı

Çocuklarda kasık fıtığı, çoğunlukla kilosu düşük olarak doğan veya prematüre bebeklerde daha sık görülüyor. Kasık kanalında yer alan doğumsal bir açıklıktan dışarıya doğru çıkan kasık fıtığı, çocuklarda şişlik şeklinde kendisini belli eder. Özellikle bu hastalık çocuklarda görüldüğü zaman hiç ertelenmeden tedavi edilmesi gerekmektedir. Kasık fıtığının hem çocuklarda hem de yetişkinlerde tek tedavisi cerrahi yöntemdir. Çocuklarda da cerrahi yöntemin uygulanması için bir yaş sınırı bulunmamaktadır. Bu nedenle çocuğunuzda belirtileri fark ettiğiniz zaman tedavinin uygulanmasını ertelememeniz gerekir.

Kasık Fıtığı Tedavisi

Kasık fıtığının tedavisi cerrahi olarak uygulanır. Bu hastalık kendiliğinden geçmez, ilaçla tedavisi de gerçekleştirilemez. Tek yolu cerrahi yöntemlerle, yani ameliyatla yapılmasıdır. Tedavinin yapılmasındaki amaç; mevcut fıtığın tedavi edilmesi ve bir daha tekrarlamamasıdır. Mesh denilen yapay yamalar aracılığıyla, fıtığın oluştuğu karın duvarındaki o açıklık, zayıf bölge kapatılmaktadır. Bazı durumlarda bu mümkün olmadığı zaman doku alınarak onarma yapılabilir.

Kasık Fıtığı Ameliyatı

Kasık fıtığı ameliyatı, açık veya kapalı yöntemle gerçekleştirilebilir. İki şekilde de aynı tedavi şekli uygulanır. Sadece bazı durumlarda açık cerrahi bazı durumlarda da laparoskopik yani kapalı cerrahi tercih edilir. Kapalı yöntemle yapılan ameliyatlarda iyileşme süreci daha hızlı gerçekleşir çünkü daha küçük kesiler uygulanır.

Kasık fıtığı ameliyatında, hastanın genel sağlık durumuna bağlı olarak genel, lokal veya belden aşağısı uyuşturulacak şekilde anestezi yöntemi belirlenir. Çoğunlukla genel anestezi kullanılır ancak bazı küçük fıtıklarda lokal anestezi tercih edilebilir.

Ameliyatta; fıtıklaşan organın o bölgeden çıkarılarak geri yerine yerleştirilmesi ve bir yama kullanılarak o bölgenin kapatılması hedeflenir. Zarar gören bağırsak bulunuyorsa, gereken işlemler yapılabilir.

Çocuklarda kasık fıtığı nasıl anlaşılır?

Çocuklarda kasık fıtığı, genellikle ağladıkları esnada kasıkta şişlik veya sertlik fark edilmesiyle birlikte anlaşılabilir.

Kasık fıtığı ciddi midir?

Kasık fıtığı problemlere yol açabilir. Cerrahiden başka tedavi yöntemi olmadığı için kasıkta şişlik farkedildiği anda hastalığı ciddiye alıp mutlaka bir doktora başvurmanız gerekir.

Kasık fıtığı beklerse ne olur?

Kasık fıtığı ameliyatı, hastanın o anki durumuna göre değişse de genellikle zor bir ameliyat olarak sayılmaz. Ameliyat sonrası çocuklar evlerine taburcu edilir hastanede yatış gerektirmez.

Kasık fıtığı ameliyatı zor bir ameliyat mı?

Kasık fıtığı en geç ne zaman ameliyat edilmeli?

Kasık fıtığı görülen hastalar için en iyi ameliyat tarihi, mümkün olan en erken tarihtir.

kasik-fitigi-ameliyati

Kasık Fıtığı Ameliyatı

Kasık fıtığı, kasık bölgesindeki karın duvarının zayıf bir tarafından yağ dokusunun ç…